4 tips för on-page optimering av din webbplats

Med on-page optimering menas alltså den sökmotoroptimering som du rent fysiskt gör på själva webbplatsen. Det är egentligt ganska logiskt men det är viktigt att webbplatsen med dess undersidor är tydliga. Det skall vara tydligt för såväl besökaren som för Google vad sidan egentligen handlar om. Om du t.ex. har en undersida på din webbplats som du vill optimera för frasen Sökmotoroptimering Göteborg då bör sidan vara tydlig med att det är en sökmotoroptimeringstjänst du tillhandahåller och att du vänder dig till kunder i Göteborg. Detta är även viktigt om du jobbar med Adwords då Google ser på relevansen av landningssidan när de räknar ut ditt kvalitetsresultat. Så hur gör man då detta? Här kommer 4 tips på vad som kan vara viktigt att tänka på

Title

Title-tagen är den som visas som rubrik både i webbläsarens fönster och i Google vid en sökning. I en title är det viktigt att ha med sin viktigaste sökfras, gärna så tidigt som möjligt. I och med att denna text visas som fetmarkerad rubrik i Google så är det även viktigt att den är lite säljande, att den lockar till klick. Den får dock inte vara för lång för då kommer Google att kapa den vilket inte ser så snyggt ut.

H1

Den text som är huvudrubrik på din undersida bör stå mellan H1-taggar. Det kommer då bli tydligt för både besökaren och Google att detta är huvudämnet för själva sidan.

Brödtext

Sökfrasen och alternativ/synonymer till denna bör givetvis även finnas med i själva brödtexten på undersidan. Gärna i första stycket och så tidigt som möjligt. För att ytterligare tydliggöra att det är ett viktigt ord kan du markera ordet åtminstone en gång med fetstil.

Alt

Alt-taggen används på bilder och gillas av både Google och synskadade som kanske inte har möjlighet att se dina bilder. Alt-taggen ska helst vara en kort text som beskriver bilden och det är bra om du kan få med ditt viktigaste sökord i åtminstone en alt-tagg.

Får du bara ordning på dessa 4 delar så har du kommit en bit på vägen och din sida ser betydligt mer strukturerad ut vilket kommer att belönas av Google.

18 jun 2014